maandag 27 november 2006

Optimaal

De nonnen van de kleuterschool – het was 1964 - vuurden ons dagelijks aan om thuis melkdoppen te sparen. Daarmee zouden we de hongerende kindertjes in de Derde Wereld helpen. Ik vond dat een raar verhaal. Onderweg naar school, het aluminium rammelde vrolijk in mijn jaszakken, nam ik de proef op de som.

Altijd al een wijs kind (nog steeds) trok ik twee conclusies. 1: begrijpelijk dat de armsten in Zuid-Amerika liever cocabladeren kauwen. 2: armoedebestrijding is niet de core business van Kerk en zuivelindustrie.

Ruim veertig jaar later moet ik, in alle nederigheid, die laatste conclusie intrekken. Want nu is er Optimel Control, de nieuwste vinding van zuivelgigant Campina! De website: 'Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: als je dagelijks een flesje Optimel Control drinkt, helpt dit je vanzelf minder te eten.'

Een wereldprobleem is opgelost. Hulde. Drink je één flesje, dan heb je gedurende de warme maaltijd 10% minder energiebehoefte. Drink je tien flesjes, suggereert Campina-directeur Bas van den Berg met zoveel woorden in het AD, dan heb je helemaal geen honger meer. Het product heeft een werkingsduur van vier uur en kost zo'n zestig eurocent per flesje.

De prijs valt wat tegen, zeker als je op dieet bent in bijvoorbeeld Soedan, Peru of Bangla Desh. Maar nu het goede nieuws. Ter introductie mag iedereen Optimel Control twee weken lang gratis uitproberen. Daarom een dringende oproep aan alle hongerlijders ter wereld: test Optimel Control (vraag eerst naar de actievoorwaarden). Als het bevalt gaat Unesco ongetwijfeld in gesprek met Campina. Moderne firma´s doen immers aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Aan de kade in Rotterdam ligt het eerste containerschip richting Afrika al te wachten.

2 opmerkingen:

Ep Meijer zei

Als ik het niet dacht. Alweer zo'n anarchist. Als Rita mijn schorsing opheft, zal ik zien dat we u verboden krijgen.

ir. Sicco de Quadsteniet

Anoniem zei

Ik denk dat ze daar in Afrika en andere arme werelddelen inderdaad staan te springen om dit geweldige fenomeen, dit onverwachts fantastisch gebeuren...
Waarom kwamen we daar niet eerder op? Hoe wreed ze zolang te hebben laten wachten!

Dank voor het genieten.