zondag 10 december 2006

Kameraadschap

‘Vanavond spelen we verstoppertje,’ zegt Maud, terwijl ze me een konijnenpak én een zakje met worteltjes aanreikt.
‘Waar heb je die nu weer vandaan?’
‘Niet wat je denkt. Zo gemeen ben ik ook weer niet.’

Maud en ik. Heel soms wat kattenkwaad. In onze gedachten dan. Maar meestal spelen we spelletjes. Spelletjes die zij bedenkt. Rare spelletjes, leuke spelletjes. Samen vrolijke liedjes trommelen op de keukentafel. Zij met haar rug tegen de leuning, ik tegenover haar. Onze jassen hangen aan de kapstok, de revers van elkaar afgekeerd. Proesten als de jassen maar heel langzaam het hemelwater weten te verdampen.

Vanavond spelen we verstoppertje. Schichtig kijken we om ons heen waar een mooi plekje is om je te verschuilen. Links, rechts, links, rechts. De andere kinderen stuiven uiteen, alsof we Zwarte Pieten zijn. Dit is ónze speelplaats, dit is plezier.

Bij het konijnenhok haalt Maud een leuke grap uit. Terwijl de zoeker denkt dat wij op een hele andere plek onzichtbaar zitten te zijn, propt ze zich plotseling in het onderkomen van Witje, de zak met worteltjes opzichtig in haar handen. Omstanders slaken gilletjes. Een hand trekt haar weer resoluut het konijnhok uit. ‘Sorry meneer De Boer,’ prevelt ze met haar allerkleinste kleine meisjesstemmetje. Hoezo meneer De Boer?

Maud loopt onverstoorbaar verder richting een ander konijnenhok, drie erven verderop. Voorop, vanzelfsprekend. Ik versnel mijn pas. Midden op het boerenpad pak ik haar schouders, draai ik Maud 180 graden. Konijnensnoet tegen konijnensnoet. Wat een prachtige jeugdherinnering. Kameraadschap zit ‘m in de details.

8 opmerkingen:

Ep Meijer zei

Bravo, kameraad Benzki, u krijg het trotskistisch realisme nog wel onder de knie. Eén klein dingetje nog: in de volksmond worden konijnen nogal eens geassocieerd met, eh, u weet wel. Gelieve konijnen door giraffen te vervangen (of een ander qua connotatie onschuldig dier; aan u de keus).

Boris Rotoptimov, redacteur nederlands.nl en part-time revolutionair.

Benz zei

Beste Boris Rotoptimov, redacteur nederlands.nl,

U heeft makkelijk praten met die giraffen van u. Maar giraffen hebben heel lange... hmmm, u begrijpt het probleem, hoop ik.

Benz

Ep Meijer zei

Fijn dat u zo meedenkt, kameraad Benzki! Misschien kunt u er ijsberen van maken? Wit is immers de kleur van de onschuld. En zo in ook qua kleur. Of weet u wat? Maak er meteen maar eencelligen van, zodat iedere seksuele associatie bij voorbaat uitgesloten is. We kunnen en mogen immers geen risico's lopen in deze, revolutionaire tijden. En daarom, kameraad Benzki, sluit ik af met onze lijfkreet: handen boven de dekens!

Boris Rotoptimov, ook nog hamsterhouder (u begrijpt wel waarom)

Anoniem zei

Precies, de associatie met de konijnen viel me ook al op.
(Zou ik je stukjes ooit nog normaal kunnen lezen nu?)

Benz zei

Kameraad Boris Ropoptimov,

Daar moet een oplossing voor gevonden kunnen worden. We hebben immers een complete Ark van Noach tot onze beschikking.

Benz

Benz zei

Ja Estrella, dat kan. Ik neem mij plechtig voor nooit meer over dieren te schrijven. Hoewel, er komt binnenkort nog een stukje aan over de moord op Ukkie, onze haan (dat is GEEN konijn).

Ep Meijer zei

Kameraad Benzki,

Die haan vervangen we natuurlijk door een minder seksistisch huisdier. Wat dacht u van een dwerghamster? Past ook beter bij 'Ukkie' lijkt me zo. Al dat ironische gedoe van u komt ons bij nederlands.nl, het kloppende hart van de revolutie, zo langzamerhand de neus uit. Pas op uw tellen, zou ik zo zeggen. En mejuffrouw Estrella, u houden we ook in de smiezen, met al die vunzigheid op uw site.

Boris Rotoptimov, part-time apparatsjik

Anoniem zei

Als je over een Haan gaat schrijven, een moord nog wel, vrees ik dat mijn kippie de stress inschiet. Derhalve steun ik het voorstel van De Heer Boris Rotoptimov. Zo'n dwerghamster à la Albert Heijn lijkt me wel wat.

Die zogenaamde vunzigheid boeit wel he, Heer Rotoptimov?
Ik vond de ketting wel aardig om te zien.
Een beetje dan.