zaterdag 2 december 2006

Woorden tellen

Vrouwen praten bijna drie keer zoveel als mannen. Dat weet Louann Brizendine, hooglerares klinische psychiatrie aan de University of California. Louann is er echt voor gaan zitten. Ze turfde op één dag 7000 woorden uit een gemiddelde mannelijke mond tegen 20.000 uit een doorsnee vrouwelijke.

Ik heb geen zin om in te gaan op het wetenschappelijk burgeroorlogje waartoe de conclusies van Louann hebben geleid. Want dan moet ik het artikel grondig gaan lezen in plaats van heel oppervlakkig. Het was geloof ik iets over het verschil tussen mannen en vrouwen: mannen zouden beter hun mond kunnen houden omdat ze in de oertijd, tijdens de jacht, stil moesten zijn. Vrouwen daarentegen mochten lekker met elkaar beppen als ze vruchten aan het plukken waren. Doe mij nog maar wat bramen en frambozen.

Liever misbruik ik Louann’s onderzoek om een slecht begaanbaar bruggetje te slaan naar Ep Meijer. Als hij bij mij op bezoek is (of vice versa) dan pletten wij de gemiddelden van Louann met tienduizenden procenten. Terwijl hij en ik van begin tot eind min of meer staccato door elkaar heen lullen en daarbij desondanks nog steeds een en al oor voor elkaar zijn (luisteren is inderdaad een kunst) , vinden we tussendoor toch nog voldoende tijd om zeer geregeld een glas aan de mond te zetten. Gaan we weer ieder onze eigen weg, dan roepen we in koor dat het erg gezellig was en dat we elkaar weer op allerlei nieuwe ideeën hebben gebracht.

Louann, pas op, een muisarm heb je zo opgelopen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar de inhoud van jullie conversatie.
Tienduizenden procenten....wauw.

Benz zei

Kom er eens gezellig bijzitten, zou ik zeggen, doen we het driestemmig. Vrouw bovendien, goed voor een nog hoger percentage.

Anoniem zei

Hm,ik ben een apart soort vrouw, ik luister liever.
Maar waar nodig zal ik proberen mijn steentje, stembanden, bij te laten dragen, oké?